Det är inget fel på oss - det är bara fel på er

Publicerad 2016-08-10 09:00:00 i Allmänt,

Ingen som inte känner sig träffad behöver ta till sig ut av denna text.
 
Under hela mitt liv har jag fått höra att jag gör och säger saker som inte alls är socialt accepterat. Framför allt är det två saker jag vet folk stör sig på: Det ena är att jag är väldigt ärlig och motsatsen till allt som är naivt. Vill man höra sanningen, ja då ska man komma till mig. Men många människor vill inte höra sanningen, sanningen är jobbig och lättare att blunda för än att ta tag i. Den andra saken folk oftast stör sig på när det kommer till mig är vad jag har för självbild. Tydligen är jag narcissist som säger att den viktigaste personen i mitt liv är jag själv. Sen det där med utseende... Jag har inga som helst problem med att ligga i bikini på stranden, gå runt i korta shorts och magtröja samt äta chips utan att få dåligt samvete. Av den enkla anledningen att jag gör det jag vill göra, klär mig i det jag tycker är snyggt och äter det jag tycker om att äta.
 
Som föreningsbildare tar jag åt mig kritik, både bra och dåligt och försöker göra det bästa för alla, även till andra projekt jag håller på med. Mig som privatperson... nej jag tar inte åt mig av kritik på det sättet att jag skulle ändra något som har med mig själv att göra. När det gäller privatpersonen Amanda handlar det om mig och bara mig. Det är mitt liv och jag bryr mig inte om Ni tycker att jag bryter mot sociala regler för jag kommer inte ändra på den jag är. Dock har jag dåligt tålamod, frestar Ni mitt dåliga tålamod och tjatar om sociala regler kan jag be Er att dra och inte komma tillbaka.
 
Det är nämligen så att jag tillhör en minoritetsgrupp eftersom jag är autist. Människor i stora grupper har i alla tider trott att de kan bestämma över minoriteter. Invandrare är ett bra exempel på en minoritetsgrupp. Många påstår att de gör fel och ska uppfostras när de kommer till Sverige. Men gör de verkligen helt fel eller handlar det bara om kulturkrockar och det faktum att de faktiskt är en minoritet? Många gånger har minoriteter blivit störst och då helt plötsligt ska alla människor vara försiktiga med att säga vad de tycker och tänker om dem.
 
Jag anser att jag som autistisk kanske också har en annan kultur än Ni i dem stora grupperna har. Min alldeles egna kultur som är hela den personen jag är. Jag bryter inte mot några lagar, allt jag gör är att vara mig själv. Det är inget fel på oss autister som är som vi är, det är enbart fel på Ni andra människor som kommit på att det är fel på oss för att vi är en minoritet och inte klarar av människor som bryter mot era normer.
 
 
Vill du stödja Frihetsfjärilen som hjälper människor med autism att få ett bättre och friare liv? Swisha då valfri summa till: 1235393871

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda

Välkomna till Frihetsfjärilens blogg! Här skriver Amanda blandat om föreningens nyheter och sina egna erfarenheter av att leva med autism.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela