Folk som följer alla normer får presenter, folk som inte gör det blir utan

Publicerad 2016-10-09 13:47:40 i Allmänt,

Jag älskar Sex and the City mer än någon annan amerikansk serie.
I ett avsnitt så tappar Carrie bort sina fina dyra skor när hon är och hälsar på en gammal kompis som precis fått barn - igen. Troligen har någon på festen tagit hennes skor och när hennes gamla kompis får reda på hur dyra skorna var så är hennes reaktion typ: "Shit Carrie! Hur kan man köpa så dyra skor? Tyvärr har vi inte råd att ersätta såna dyra skor." Carrie börjar då räkna ihop hur mycket hon lagt ut på hennes kompis genom åren som tex. haft bröllop och skaffat tre ungar. När hon räknat ihop det insåg att hon att hon aldrig fått lika mycket tillbaka nånsin och inte ens skorna skulle ersätta det. Carrie har nämligen bestämt sig just då för att inte gifta sig eller skaffa barn någon gång och inser att hon därmed aldrig enligt normen har rätt att få samma fina presenter hennes vän har fått ifrån henne.
 
 
Jag minns själv när jag gick i skolan hur många som valde att konfirmera sig bara för att de skulle få presenter om de gjordet det. Jag valde att inte göra det och fick därför inga presenter. Hela samhället straffar dig om du inte följer normen. Följer du normen så vill hela samhället ge dig presenter och uppmärksamhet för det.
Skaffar du barn blir det nu förtiden oftast först en babyshower, sen firas det för att barnet kommit till och sen blir det barndop. Där har vi hela normen med att skaffa barn. Dessa tre firanden ska varje gång innebära en massa presenter. Väljer du att inte skaffa barn nånsin så kan du också glömma att någon nånsin kommer lägga så mycket pengar på "din familj". Ingenstans över hela livet kommer du få uppmärksamhet och ersättning för att du väljer att inte följa normen.
 
 
Skulle jag ha barn så hade jag så hemskt klart blivit glad om jag fått en babyshower, kanske till och med hade jag tackat för att barnet blivit lite firat när det kommit till världen... men barndop. Eftersom jag ej är troende hade inte det kommit på tal. Sen finns det ju namngivningscermonier man kan ha också. Men om jag skulle ha det, varför ska man då ytterligare en tredje gång på så kort tid gå med på att folk kommer med en massa presenter och liknande? Jag skulle känna mig sjukt girig. Jag vet att jag nån gång kommer vilja ha barn men jag vet också att jag har kompisar som absolut aldrig vill ha barn. Varför ska normen säga åt dem att ge grejer när normen inte säger att jag ska ge grejer tillbaka för att mina vänner hoppar över ett normsteg? 
 
Jag tycker bara det är fult och äckligt hur man kan gå igenom konfirmation, giftermål, babyshowers, barndop osv. och ta emot och ta emot och inte ge tillbaka till folk som inte har samma tankar.
 
 
Min morbror Klas har aldrig följt normer särskilt mycket och jag tycker han är så cool som inte är som alla andra. För mig har det varit en självklarhet att alltid ge presenter till hans vovve både på jul och födelsdag för varför skulle jag inte göra det? För att han är hund och då tillhör det inte normen att få presenter? De äckliga presentnormena skippar jag gärna.
 
 
Vill du stödja Frihetsfjärilen som hjälper människor med autism att få ett bättre och friare liv? Swisha då valfri summa till: 1235393871

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Victoria

Publicerad 2016-11-17 13:02:55

Haha lite sent såhär läste jag detta inlägget nu, och du är så klok Amanda!! Aldrig något jag funderat på faktiskt, men det är ju så sjukt vettigt det du säger. You go girl <3

Svar: Lite sent såhär med svar. :D Du går också! :D :D
Amanda

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda

Välkomna till Frihetsfjärilens blogg! Här skriver Amanda blandat om föreningens nyheter och sina egna erfarenheter av att leva med autism.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela