Kan vi inte bara komma överens om att livet är jävligt sugit och orättvist ibland?

Publicerad 2017-06-27 19:48:00 i Allmänt,

Skyll aldrig på någon annan för att ditt liv ser ut som det gör. Andra kan bara vara med dig på din livsresa och du med på deras. Goda människor ger dig lycka. Dåliga människor ger dig erfarenhet. Smärtsamma människor ger dig erfarenheter och underbara människor ger dig fina minnen. Och hur du tar hand om dem du möter, sållar bort dem som skadar och tar energi från dig, så ger de dig en helhet i ditt liv. Om du tar ditt ansvar... Så egentligen finns det inte dåliga och bra människor, utan bara människor, sen är det du som väljer om du tillåter dig påverkas negativt eller positivt av alla dessa olika människor.
 
/Okänd
 
Dessa olika texter som sprids på nätet för att ge människor en positiv bild av livet... Jag kan aldrig låta bli att tänka att dessa texter endast är anpassade för en viss typ av människor. Människors vars största problem är svärmor, en kollega, ett syskon, ett ex osv. som inte går allt för långt över gränsen.
Dessa texter är absolut inte riktade till dem som behöver personlig assistans dygnet runt och inte får det, de som får leta timmar för att hitta ett rullstolsanpassat ställe att vistas i som inte är hemmet, de som drömmer om att bli poliser men enligt lagen aldrig får bli det för de har en autism-diagnos, de som inte kan gå ut på gatan och kyssa sin partner utan den stora risken att bli överfallen, de tjejer som inte kan gå ut ensamma på kvällarna för risken är för stor att bli våldtagen.
 
Det är INTE jag som bestämmer om jag ska påverkas negativt eller positivt av andra människor när jag inte bestämmer helt över mitt egna liv. Jag kan välja kompisar, jag kan välja vem jag är tillsammans med men jag kan inte välja lagarna som styr en stor del av mitt liv. Lagarna är stadgade av människor, alltså styr människor mitt liv.
 
Jag har en autismdiagnos, vilket också betyder att jag är mer beroende av lagar än många andra människor är. Vilket i sin tur betyder att jag är mer beroende av andra människor än många andra människor är.
Att dela såna här texter som överst i inlägget och rikta dessa texter mot alla, det är som att kasta lite skit på redan utsatta människor. " Om du tar ditt ansvar...." Vilket ansvar är det pensionärer på äldreboenden inte har tagit som de borde ta när de får ligga nerkissade i sängen i flera timmar utan att någon kommer och hjälper dem?!
 
Missförstå mig inte, jag försöker verkligen tänka positivt varje dag. Men man kommer heller inte framåt i livet av att leva i en lögn som många gör på ett perfect-life-instagramkonto. Man kan inte blunda för sanningen att människor faktiskt HAR makt över andra människors liv.
 
Varför tror ni att jag döpte Frihetsfjärilen till Frihetsfjärilen? Tänk på ordet frihet och att det faktiskt inte är något som alla människor har och som faktiskt mestadels begränsas ut av andra människor.
 
 
 
Fadimes minnesplats i Uppsala. En tjej som kämpade för sin frihet men aldrig fick den.
 
En dag önskar jag att alla faktiskt har möjlighet att tänka som texten ovan. Men så länge människor är mer beroende ut av andra människor än sig själva på ett negativt sätt man inte kan göra något åt, så blir det svårt. 
 
Observera att detta inlägg handlar om beroendet till andra människor, inte vilken person man väljer att vara - för där har vi ändå alla makten själva.
 
 
Vill du stödja Frihetsfjärilen och hjälpa människor med autism att få ett bättre och friare liv?
Swisha då valfri summa till: 1235393871

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: anneli

Publicerad 2017-06-28 11:46:08

Så jävla klokt skrivet.
Jag fick en rejäl tankeställare och jag håller fullkomligt med dig.

Svar: Tack så mycket! :) Om en enda person förstår inlägget jag har skrivet så är jag nöjd. <3
Amanda

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda

Välkomna till Frihetsfjärilens blogg! Här skriver Amanda blandat om föreningens nyheter och sina egna erfarenheter av att leva med autism.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela