Ny blogg och gamla foton

Publicerad 2015-07-19 12:22:24 i Allmänt,

Ja, det tog inte lång tid innan vi bytte bloggdomän åt Frihetsfjärilen. Vi har alltså flyttat därifrån till hit. Detta på grund av anledningar som tex att: det går lättare att publicera blogginlägg härifrån till Facebook, bättre inställningar och lättare med kommentarer och delningar.
Hoppas ni följer oss även i denna blogg!
 
 
Kortet här ovan är jag när jag var liten. Det är min mamma som fixat till det kortet tillsammans med fjärilen. Det är alldeles för längesen för att jag ska minnas detta. Men jag ser ju väldigt glad ut och verkar ha väldigt kul.
 
Kollade igenom lite gamla foton sist jag var hemma hos mamma och pappa. Man ser så himla tydligt på klassfoton och sånt från tiden jag gick i skolan hur ledsen jag var och inte alls mådde bra.
 
 
På det här kortet var jag 12 år. Jag hade inte fått min autismdiagnos ännu. Jag trodde det var normalt att må som jag mådde. Jag hade glömt hur det var att må bra.
 
Det finns massor av människor som mår dåligt varje dag, som tar sig igenom varje dag med känslan att livet är en kamp. De vet inte själva alltid att de mår dåligt, de tror att det är livet som ska vara så. De tror att alla andra människor känner precis som dom gör och att det är helt normalt att känna så.
Så alla som säger att människor som tar sina liv är så himla själviska... tror att i många fall så hade dom valt livet om de hade vetat att det gick att må bra istället.
 
När jag var 15 och började gå hos psykolog så berättade jag precis hur jag kände och tänkte varje dag. Jag trodde verkligen det var helt normalt att känna och tänka så tills jag fick veta av psykologen och läkaren att det inte var det. Sen när jag började må bra så förstod jag att: "Aha! Det är såhär det känns att må bra. Nu minns jag att det var såhär det kändes innan jag började i skolan." Det var en väldigt häftig känsla att känna så.
 
Har ni någon i er omgivning som är ständigt sur och grinig och jobbig... tänk på då att det kan vara en människa som mår väldigt dåligt och inte ens själv vet att den mår just dåligt.
 
Det är inte alltid lätt att identifiera känslor. Ibland kan man till exempel tro att man är kär i någon och sen visar det sig att man inte alls är/var det. Och tänk på alla människor som går och tror att de är hetero i en himla massa år tills de kommer på att de gillar någon av samma kön. Aja, ni kanske fattar vad jag menar.
 
Kortfattat så försöker jag få fram i denna text att frågar du någon om hur den mår och den svarar: "Bra." när det för dig är så uppenbart att den personen inte alls mår bra så behöver det inte alls vara så att den personen ljuger. Den personen kanske helt enkelt inte vet om själv att den mår dåligt.
 
 
För att köpa en Frihetsfjäril. Klicka här: http://frihetsfjarilen.storedo.com/

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Kajsa

Publicerad 2015-07-19 20:58:28

Hej Amanda!
Vill bara tala om för dig att jag beundrar dig! Och har gjort så i många år. Du är initiativrik, utövar svenska skriftspråket alldeles utmärkt och ger aldrig upp!
Frihetsfjärilen sitter fint på min jacka!
Kramar!
Kajsa

Svar: Tack Kajsa! Såna snälla kommentarer ger mig energi att fortsätta kämpa. <3Kram Amanda!
Amanda

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda

Välkomna till Frihetsfjärilens blogg! Här skriver Amanda blandat om föreningens nyheter och sina egna erfarenheter av att leva med autism.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela