Sociala antenner

Publicerad 2015-07-28 10:34:27 i Allmänt,

Jag började läsa Sociala antenner igår och kunde inte sluta så läste ut hela. Plus att mamma och pappa var på besök så dom läste den också. Tror de känner igen mig i boken men framför allt känner jag igen mig själv.
 
Sociala antenner är en norsk bok av InfolitenBOK som i början är skriven av Lisbeth Igium Rønhovde och Ellen Ekevik som är översatt på svenska av Gunilla Radu. Denna bok är en tredje bok i en serie som heter: I bakfickan.
 
Sociala antenner riktar sig först och främst till ungdomar som har autismspektrumtillstånd (AST) men är en sån bok jag tycker alla borde äga. En sådan bok som beskriver AST på ett tydligt sätt så alla kan förstå med lättläst text. Boken ger även människor med AST möjlighet att anteckna och svara på frågor som kan göra det lättare att leva om man har de svaren med sig i livet. Såna frågor som egentligen kanske inte är så svåra att svara på men sånt som bara inte alltid man funderar över.
 
Boken tar egentligen upp allt viktigt inom AST, även tilläggssyndromer som till exempel ADHD. Många med AST har nämligen tilläggssyndromer. Jag själv har sedan jag var liten haft återkommande depressioner. Sedan tar ju även boken upp det vanliga som hur man kan funka i sociala sammanhang, i skolan, med rutiner och mycket annat.
 
Om jag får vara lite ego så är jag väldigt glad över att boken tar upp sensoriska svårigheter. För det är något jag tycker det informeras alldeles för lite om i AST-världen. För mig är de sensoriska svårigheterna de allra svåraste att leva med. Det betyder att jag blir fysiskt påverkad av min syndrom. Jag upplever smaker, lukter och ljud på ett annat sätt än andra människor gör. Det kan vara mycket mat man inte tål, ljudet kan låta högre i våra öron och många tål till exempel inte starka parfymlukter. det absolut bästa med denna bok enligt mig är att den även riktar in sig på de fysiska svårigheterna.
 
Finns egentligen inget jag tycker är dåligt med den här boken. Något som hade kunnat gjort den extra bra är om man skrev lite grann om att det är viktigt att förstå att alla dessa syntom har INTE alla människor med den här syndromen. Jag har de flesta syntomen i denna bok men inte alla. Skulle till exempel inte säga att jag hellre klär mig bekvämt än snyggt som många människor som har AST gör. Jag är snarare tjejen som på vintern vägrar sätta på mig mössa för att håret inte ska lägga sig fult och på sommaren tjejen som kan gå länge i högklackade skor även fast de ger skavsår. Så träffar du någon med AST så fråga den vad den har för problemområden istället för att ta för givet att den personen har problem med ALLT.
 
Men kort sammanfattat en viktig bok som redan borde ha varit utgiven för längesen.
 
Är ni intresserade av att läsa denna bok så köp den här: http://www.klaraskolan.nu/nya-bocker-pa-gang/

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gunilla Radu

Publicerad 2015-07-28 12:22:35

Vilken fin recension av vår bok! Tusen tack Amanda!
Gunilla Radu/översättaren

Svar: Den var verkligen bra. :) <3
Amanda

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda

Välkomna till Frihetsfjärilens blogg! Här skriver Amanda blandat om föreningens nyheter och sina egna erfarenheter av att leva med autism.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela