Bakning och att inte kunna bromsa

Publicerad 2015-11-29 09:00:00 i Allmänt,

Idag tänkte jag berätta om ett av mina stora intressen i livet: bakning, (apropå våra lussefjärilar nu också).
När man har min syndrom så är det lätt att snöa in sig på saker och fastna där. Det hände mig sista åren i Sundsvall. Vissa perioder bakade jag så mycket att mamma och pappa fick säga stopp.
 
 
En jul gick frysen nästan inte att stänga då jag bakat över 20 sorter och hade ungefär 10 sorter kvar men fick inte baka mer då för mamma och pappa. Då var det inga småkakor utan det var massa olika sorters bullar och mjukare kakor. Nu förtiden så har jag väldigt mycket annat att göra så bakning blir inte av lika mycket längre.
 
Om jag nu ska försöka vara lite allvarlig här och förmedla syftet med detta inlägg. Många kan tex. streckse serier och säga att man har svårt att sluta. Men jag kan INTE sluta även om jag försöker. Jag måste ha gjort upp före hur länge jag ska hålla på med en sak eller hur mycket jag ska hålla på med det för annars kan jag fastna i exakt allting jag måste göra. Ni kan säga åt mig hur mycket som helst men har jag ingen egen tidsplan på hur länge jag ska hålla på med en sak så kommer jag inte sluta. Om jag skulle säga till mig själv: "Amanda! Du har obegränsat med tid att städa din lägenhet." Då skulle jag städa tills jag föll ihop. För jag skulle städa hela dagen, hela kvällen, hela natten. Jag skulle inte äta och inte gå ut och jag skulle antagligen inte kolla min telefon. När lägenheten var helt ren så skulle jag börja om att städa igen. Så nu kanske ni förstår hur viktigt tid är för mig och hur viktigt det är att jag planerar min tid. Såna extrema händelser händer aldrig mig nu längre men det skulle kunna hända om jag inte planerade min tid på det sättet jag gör.
 
Jag avslutar detta inlägg med några bilder på något av det roligaste som finns: Bakning!
 
Dessa "snökristaller" och sockermassan med Elsa i Frost gjorde jag till min bästa kompis dotter när hon hade Frostkalas. Barnen har ätit på kakorna och lagt tillbaka dem så därför ser de lite trasiga ut.
 
Dessa cupcakes gjorde jag till min kompis Amanda när hon fyllde år. Tyvärr slutade det i katastrof då alla råkade mosas.
 
Denna Idoltårta gjorde jag till min kusin Molly när hon fyllde 8 år tror jag. Det var ganska många år sedan. Jag hade nog lyckats bättre med kristyren idag.
 
Min SATC-tårta jag gjorde till min SATC-fest för snart två år sedan. Det här är det bakverket jag blivit mest stolt över någonsin. Men den tog väldigt lång tid att göra dock....
 
 
Vill du hjälpa barn eller vuxna med autism med tex, mediciner, läkarkostnader eller aktiviteter? Det kan du göra genom att köpa en fjäril för 20 kr på denna sida: http://frihetsfjarilen.storedo.com/

Vill du stödja oss på något annat sätt så kan du läsa mer om hur du gör det här:

http://frihetsfjarilen.se/st%C3%B6d%20frihetsfj%C3%A4rilen-2.html


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda

Välkomna till Frihetsfjärilens blogg! Här skriver Amanda blandat om föreningens nyheter och sina egna erfarenheter av att leva med autism.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela