Jag har inte bara en diagnos - jag är tjej också

Publicerad 2015-10-11 09:00:00 i Allmänt,

Väldigt många människor har gett mig beröm för att jag är så duktig som vänt mina motgångar, startat upp projekt för att hjälpa andra människor och att jag verkar ha ett gott hjärta. Jag kanske har ett gott hjärta innerst inne men det är väldigt många människor som aldrig får se det, speciellt människor jag ser som ett hot mot mig själv.
Det är så att det finns en kultur som hotar min existens varje dag, sju dagar i veckan, tjugofyra timmar om dygnet. Det är en kultur vi kallar för machokulturen, (googla det om ni inte redan vet vad det är).
I det här fallet är jag inte hotad för att jag har en diagnos, jag är hotad för att jag är tjej. Jag kan inte leva mitt liv fullt ut som jag önskar att jag kunde just därför att jag är tjej och inte ingår i machokulturen. Jag förstår att detta även gäller killar som sagt nej till machokulturen (vilket råkar vara många killar med diagnos), de blir också hotade mot sin existens.
Det finns en stor grupp i världen som ser männen som de starka, som ska slåss och göra "manliga saker", se ner på tjejer som de svaga och de som ska lyssna på männen och leva efter hur de vill att man ska leva.
 
 
Jag har gjort en film, jag säger och skriver alltid vad jag tycker och tänker, jag har startat upp en egen förening, jag har bra självförtroende och jag tror att jag kan klara nästan allt jag vill klara. Jag är med andra ord ett riktigt hatobjekt för machokulturen. Jag tar plats fast än jag är tjej. Jag känner en känsla som växer inom mig.. att ju mer och mer saker jag gör, ju mer hatad blir jag ut av vissa män.
 
Jag vill nu berätta för er vad jag undviker och måste göra i mitt liv för att inte bli våldtagen eller dödad på grund  ut av den så kallade machokulturen som existerar:
 
1. Jag har slutat gått ut helt på krogen -  I somras gav jag upp. Jag bestämde att det var sista gången för jag pallar verkligen inte längre. Jag blev tafsad på ut av fem olika killar. Jag sa nej, vissa kunde inte ta ett nej och fortsatte. Jag blev flyförbannad och visade allt mitt hat. De slutade men gjorde hat-gester mot mig tillbaka. Kände knappast att det var någon idé att kalla på en vakt då en av vakterna en stund tidigare hade stött på min kompis och pratat om hennes vackra ögonfransar. Var finns då min respekt för den vakten tror ni?
Nån kille jag berättade det här för sa att jag överdrev och fick väl gå på andra ställen i så fall. Är det inte min jävla rätt undrar jag att stå tryggt på ett allmänt ställe utan att bli sextrakasserad? Sen undrar jag om han nån gång varit tjej själv i sitt liv, ute på krogen en sen helgkväll och kan uttala sig om den saken just därför?! En sån människa som uttrycker sig så har jag jäkligt svårt att visa mitt goda hjärta för.
 
2. Ringa en kompis när jag är ute efter klockan 22 på kvällarna - Är jag ute sent på kvällen, kanske bara snabbt helt själv en vardag för att köpa dricka innan affären stänger så ser jag till att alltid prata med en kompis i telefon. Jag har nämligen märkt att killar inte vågar gå fram på samma sätt när jag pratar med en kompis som när jag går helt ensam utan att jag gör något samtidigt som jag går.
 
3. Tala om adressen jag befinner mig på - Det här är en regel som jag och mina vänner kommit på och brukar följa. Vi skickar alltid adressen till varandra om vi för första gången ska hem till en ny kille vi inte varit hemma hos förut.
 
4. Lexbase - Lexbase är en sida där man kan se om någon begått brott eller liknande och om så är fallet vad personen begått för brott. Samt vanliga personuppgifter. Denna sida är också viktig att kolla om man träffat på någon ny kille någonstans. Man vet aldrig vem man kan lita på och vem man inte kan lita på.
 
5. Blocka och anmäla - Killar som ingår i denna machokultur brukar ha väldigt svårt för ordet NEJ. De klarar inte av att man inte är intresserade ut av dem, om de själva är intresserade. Förr eller senare blir de oftast aggressiva för att man inte ger med sig. Då är det bara att blocka överallt och anmäla.
 
 
Till er som håller på såhär: Jag hatar er för att ni begränsar mitt liv. Jag har inget gott hjärta för er. Nu när Frihetsfjärilen har vuxit och jag har börjat fått mer meddelanden med: "du ska inte tro att du är nåt"  från macho-killar så ska ni veta att ni kan begränsa mig från mycket som att gå ut på krogen och undvika utgång sent på kvällarna själv MEN: ni kommer ALDRIG någonsin kunna hindra mig från att låta mig och mina projekt ta mer och mer och mer plats. Och som jag skrev har jag inget gott hjärta för er. Så försöker ni att jävlas med mig kommer jag bara att jävlas tillbaka och ta ännu mera plats. För jag har helt sjukt rätt att existera!!!
 
 
Vill du hjälpa barn eller vuxna med autism med tex, mediciner, läkarkostnader eller aktiviteter? Det kan du göra genom att köpa en fjäril för 20 kr på denna sida: http://frihetsfjarilen.storedo.com/
Vill du stödja oss på något annat sätt så kan du läsa mer om hur du gör det här: http://frihetsfjarilen.se/st%C3%B6d%20frihetsfj%C3%A4rilen-2.html

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Kajsa

Publicerad 2015-10-11 13:39:14

Jag blir så in i själen upprörd av det du berättar! Att s.k. män uppför sig som obildade idioter mot sina medmänniskor är definitivt inte acceptabelt! Det tragiska är att dom aldrig fått lära sig vad en riktig man är! Och att det tar generationer att lära den delen av mänskligheten det!
Fortsätt att vara den härliga tjej du är, för det är exakt sådana vettiga tjejer som du, som kan bidra till förändring!
Kramar från gammelmoster!

Svar: Jag hoppas verkligen att generationen efter mig har mer respekt för tjejer!Och jag fick faktiskt en härlig känsla av att det är på väg mot rätt håll när jag åkte tåg här om dagen då två pojkar i 10-årsåldern kom in med en liten hund och den ena pojken frågade: "Du är inte rädd för hundar va? I så fall kan vi flytta oss." Jag log lite och svarade att det var jag inte. Den andra pojken höll på med något annat och hörde inte att den första pojken frågat så han frågade då mig: "Är du allergisk mot hundar eller?" "Jag har redan frågat om det var några problem", sa den första pojken. Nåt sånt har jag aldrig varit med om att en vuxen man frågat mig nån gång. Deras mamma kan vara stolt över dom. Om små pojkar kan uppföra sig borde även vuxna män kunna göra det.
Kram Amanda!
Amanda

Postat av: Jasmin

Publicerad 2015-10-11 14:37:40

Så spot on Amanda! Tyvärr är detta sanningen i vårt sjuka samhälle. Inte alla som inser det. Du är så stark och modig, fortsätt vara ditt grymma jag! <3

Svar: Tack Jasmin! Du lever i samma tjejvärld som jag gör och vet allt detta. Läs svaret också jag gav till Kajsa på kommentarsfältet.Kram!
Amanda

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda

Välkomna till Frihetsfjärilens blogg! Här skriver Amanda blandat om föreningens nyheter och sina egna erfarenheter av att leva med autism.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela