Till "vanliga" människor: Lär er sociala regler själva först innan ni ska "lära" oss autister

Publicerad 2016-04-09 12:01:12 i Allmänt,

 
 
Det här med sociala regler är något vi autister oftast får höra att vi inte är så bra på. Möjligt att ni andra ärver det genetiskt och tycker det är normalt att ta i hand, klappa händerna och inte vara helt ärlig om vad man egentligen tycker och tänker. Men det är så roligt när världen förändras och ni (dom som vill får ta åt sig) fortsätter envisas med att det är VI autister som måste bli bättre på dom sociala reglerna.
Jag ska förklara hur jag menar: Ni har troligen fått ett arv från era förfäder hur man ska bete sig i olika sociala situationer, som sagt var har ni alltid kunnat det. Men vad händer när världen förändras och det uppkommer nya sociala situationer era förfäder aldrig någonsin behövt bry sig om, då det är inget arv ni fått utan ni måste lära er det helt på egen hand?! Ja, då är ni lika mycket ute och cyklar som vi är.
Jag ska dra några exempel här på nya sociala situationer som inte funnits i stort i tidigare generationer:
 
- Skilsmässor/separationer - Hur smart brukar människor tänka när dom skiljer sig och separerar? Vi alla känner säkert något par som separerat och vet att dom betett sig som knäppgökar mot allt och alla runt omkring. Klart jag förstår att det är mycket känslor inblandade osv. men att göra såna grejer som att sluta träffa sina barn (för man hade dom med sitt ex) eller ta ifrån sitt ex sina barn (för det är just ditt ex:s), var nånstans är det att tänka smart genom att låta barnet ha rätt till en förälder mindre för att personerna själv inte kan vistas i samma rum utan att det blir krig?! Eller den där grejen med att ett par gör slut och helt plötsligt ska ens ex:s vänner/familj på vänlistan på tex facebook raderas... Var nånstans är det att följa sociala regler?
 
- Invandrare - Jag vet inte hur många gånger jag hört små barn gå runt och fnittra åt rumänska tiggare, (utan att deras föräldrar sagt ifrån) eller hur många gånger vuxna pratat öppet om hur rädda dom är att "han på den sidan som är mörk", vi går inte förbi honom för han kan vara farlig. Och ja, självklart ska man inte lita på någon men att tro att det är en endaste grupp ut av alla människor som är farliga är väldigt naivt. Som tjej som tidigare träffat ganska många killar kan jag också berätta hur många "svenskfödda" som utnyttjar det faktum att dom är just svenskfödda med "jag får göra vad jag vill för jag är svensk och ingen kommer misstänka mig." Så snälla, sluta döm ut vem som är skurken i förhand för att den kommer från ett annat land.
 
- Digitala världen - Så sitter man där på en middag... alla runt omkring bordet sitter med sin mobil och inga pratar med varandra. Varför umgås man ens om man nu enbart ska hålla på med sin telefon? Behöver jag ta upp min telefon brukar jag alltid försöka be personen jag umgås med om ursäkt att jag måste göra en sak. Och alla kort som måste tas överallt och sedan ska läggas upp på olika sociala medier. BE om tillstånd först!
 
 
- Pengar - Vi har aldrig haft så mycket pengar som vi har nu. Det har heller aldrig varit så lätt att låna pengar som det är idag. Folk köper allt möjligt för att tävla mot varandra... den snyggaste bilen, dyraste båten... för att inte tala om alla prylar ens barn ska ha med surfplattor, smartphones, märkeskläder, datorer osv. Barn vill ha det andra barn vill ha. Barn får det andra barn vill ha och till och med det som är ännu bättre. Var nånstans är det bra sociala regler att lära upp att tävla mot andra om såna saker?!
 
Så alla människor som klagar på oss autister att vi borde lära oss bete oss bättre i sociala situationer, kolla på er själva först, lär er själva först och SEN kan ni lära oss!
 
 
Vill du hjälpa barn eller vuxna med autism med tex, mediciner, läkarkostnader eller aktiviteter? Det kan du göra genom att köpa prylar i vår webshop på denna sida: http://frihetsfjarilen.storedo.com/
Vill du stödja oss på något annat sätt så kan du läsa mer om hur du gör det här: http://frihetsfjarilen.se/st%C3%B6d%20frihetsfj%C3%A4rilen-2.html

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda

Välkomna till Frihetsfjärilens blogg! Här skriver Amanda blandat om föreningens nyheter och sina egna erfarenheter av att leva med autism.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela