New York med autism

Publicerad 2016-07-03 18:36:30 i Allmänt, Resa med autism,

 
Äntligen!!! Nu ska jag berätta hur det var att resa till New York med min autism. Bättre sent än aldrig. Jag kommer skriva dag för dag jag var där lite kort hur jag upplevde New York och vad jag upplevde som det mest autismvänliga för dagen. Detta är autismvänligt enligt MIG, det behöver inte betyda att det är vänligt för alla. Ska också tillägga att jag inte kommer skriva vad som var sämst med dagen, då jag inte var där för att leta dåligheter. Längst ner kommer jag ändå summera resan och skriva om något var mindre bra. Då kör vi!
 
Måndag: Dagen vårt flyg gick. Detta var jag mest orolig för då jag har väldigt lätt att bli åksjuk. Lite illa mådde jag men slapp spy i alla fall (skönt).
Dagens autismvänligaste: Alla passagerare fick varsin skärm framför sitt säte där man kunde se exakt vart man var någonstans. Kontroll som jag gillar att ha var det helt perfekt för mig.
 
Tisdag: Första hela dagen i New York. Vi gick till ett mysigt frukostfik, Time Square, massa mysiga affärer och New Yorks Donken.
Dagens autismvänligaste: I en stad med så himla mycket intryck och på ett ställe som Time Square med så mycket blingbling, så var det skönt att det fanns så mycket lugn och svalka i affärer som man kunde gå in i då och då. Inte direkt så man hittar sånt lugn på Drottninggatan i Stockholm.
 
 
Onsdag: Denna dagen var vi på Word Trade Centers minnesplats och kollade in det nya tornet. Det var galet med turister där, alla för att se var terrorattacken 11 september 2001 hade varit någonstans.
Dagens autismvänligaste: Att vi gick på samma frukostfik som dagen innan med samma meny och samma personal som gjorde exakt samma saker. Det var skönt att hitta lite rutiner även om man inte var borta så länge i New York.
 
Torsdag: På torsdagen åkte vi upp till Empire State Building (bortsett från den vanliga stadsrundan vi gjorde varje dag). Det var coolt att se hela New York från så höga höjder.
Dagens autismvänligaste: Jag hade redan hemma bokat Empire State Building-biljetter som inte alls var så farligt dyra. Det gjorde att vi slapp en massa köer som tar energi, kontroller och liknande och vi behövde endast följa en massa pilar och liknande för att komma längst upp.
 
Fredag: På fredagen hade vi ingen särskild aktivitet vilket jag tyckte var väldigt skönt. Vi gick nästan bara runt på stan som vanligt.
Dagens autismvänligaste: Att ha ett bra hotellrum. Hotellrummet hade vi såklart varje dag men det är helt klart värt att nämnas. På fredagen var jag lite extra trött och behövde vila en del, då var vårt hotellrum helt perfekt. Hotellrummet var helt utan ljud, bekväm säng, fräscht och AC, kylskåp och kassaskåp. Det kunde inte bli bättre.
 
Lördag: På lördagen åkte vi en båttur förbi Frihetsgudinnan. Båtturen var helt gratis och väldigt perfekt för den som vill se Frihetsgudinnan men inte vill hålla på att trängas med andra på själva "platsen".
Dagens autismvänligaste: Min tröja såklart, vad annars? ;)
 
 Söndag: Denna dagen var vår hemdag. Så jag vill summera lite kort nu.
Veckans autismvänligaste:
New Yorks gator - Nästan hela Manhattan har ett nummersystem som är världens enklaste att följa och man hittar hur lätt som helst adressen (om man inte råkar hamna på fel sida av Central Park). Jag bara önskar så mycket att Sverige hade haft samma system för det skulle underlätta mitt liv så otroligt mycket då jag har svårt att hitta. Istället för att märka ut Drottninggatan, Kungsgatan, Storgatan osv. hade det varit så enkelt om alla gator hade haft namn, 1, 2, 3. Varför inte ha så Sverige?
 
Veckans minst autismvänligaste:
Tunnelbanan - Finns det något jag ska klaga på med New York så är det just tunnelbanan. På riktigt ett askrångligt system som man fattar noll ut av. Förstår heller inte hur den kan vara så sjukt krånglig när gatorna är så otroligt lättsamma.
 
Veckans svåraste:
Medicinen - Att resa till ett ställe med 6 timmars tidsskillnad är ganska svårt när man äter medicin. Ska man ta sin medicin svensk tid eller New York-tid?! Jag valde att ta den New York-tid så det blev klockan 22.00 på kvällen som alltid. Men det gjorde att jag mådde lite illa. Nästa gång jag åker nånstans med stor tidsskillnad så kommer jag antagligen ta medicinen svensk tid. Jag skulle rekommendera alla andra att prata med sin läkare först hur man faktiskt ska göra.
 
I övrigt så älskade jag verkligen New York. Allting passar inte alla där men det finns något alla kan hitta som passar dem. Nu känner jag mig verkligen ressugen. Jag hoppas få resa en del och hitta en massa bra saker i andra länder som passar min autism och jag kan ta vidare på något sätt till Sverige. 
Nu vill jag ha en enkel app med nummer eller bokstäver, där man enklare kan hålla reda på vart man är någonstans. Någon som vill skapa en sån? ;)
 
 
Vill du stödja Frihetsfjärilen som hjälper människor med autism att få ett bättre och friare liv? Swisha då valfri summa till: 1235393871

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda

Välkomna till Frihetsfjärilens blogg! Här skriver Amanda blandat om föreningens nyheter och sina egna erfarenheter av att leva med autism.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela