Det här med träning...

Publicerad 2015-10-22 16:11:00 i Allmänt,

Jag avskydde idrotten i skolan, jag ville aldrig gå på sportaktiviter på fritiden och jag har aldrig varit särskilt nyttig av mig.

 
Jag har ätit antidepressiv medicin i snart 11 års tid. Trots det har jag ändå haft långa återkommande depressioner ibland. När jag varit som mest deprimerad har jag fått testat andra mediciner som inte har funkat och min vanliga medicin har då bara funkat till en viss grad. För ca 1 och 1/2 år sedan kände jag att jag inte orkade ha det såhär längre. Är det såhär livet ska vara? On, off, on off?? Glad en tid, sen deprimerad som tusan, sen glad, sen deprimerad, osv. Det var då på allvar jag kände att jag måste göra något åt det här. Då hörde jag en läkare berätta på TV att man faktiskt rensar bort kommande depressionser genom att träna. Självklart tänkte jag att det inte gäller mig eftersom jag har autism och är ett specialfall i typ allt. Ingenting i samhället gäller mig som för alla andra förutom att jag måste följa samma regler som alla andra. Men jag tänkte att jag får väl testa då. Jag gör upp ett träningsprogram precis som jag vill ha det, på mina villkor. Märkligt nog så funkade det och fungerar fortfarande än idag.

Sen när jag tänker efter så blir jag nästan förbannad. Hur många gånger har det varit på tal om att jag ska börja med en fysisk aktivitet när jag varit hos en läkare? Det har egentligen bara handlat om mediciner åt höger och vänster och att en promenad då och då skulle räcka. Sen har man ju också fått höra att man är helt normalviktig, i vissa perioder tom. lite för smal så då behöver man ju verkligen inte tänka på att ändra om sina vanor på något sätt. Men snälla nån???!! Jag är så trött på att allt hela tiden ska handla om vikt, alltid, alltid, alltid. Det kan faktiskt vara så att jag är mycket mer i behov av fysisk träning än en person med 10 kg i övervikt är, därför hälsan kan yttra sig på många olika sätt.

 
Nu har jag i alla fall några tips till er som vill börja att träna:

1. Hitta din grej - Det kan vara simning, löpning, dans, (TV-spelshopp, vad heter det?). Det finns ju verkligen allt möjligt men det kan vara himla svårt att hitta sin grej, det man kan tänka sig att träna. Men försök tänka stort, vad gillar du mest i hela världen? Och försök sen att komma så nära det som du kan.

2. Ta det lugnt i början - Här har vi då misstaget som många gör. När folk ska ändra sina liv och börja träna så går de all in på en gång. Det är superdumt för det går nästan aldrig för någon. Det är som att börja på nivå 10 på en gång fast du kanske ligger på nivå 3. Jag tränade bara en kvart en dag i veckan till att börja med, då skrattade folk åt mig men nu är folk imponerade och säger hur smart jag var som gjorde så.

3. Välj en träning du gillar så nära ditt hem eller jobb/skola som möjligt - Jag har hört många säga att de tycker det är jobbigt att ta sig till träningen för att det tar sån lång tid hemifrån eller från jobbet/skolan. Jag har lyxen att bo tre minuter ifrån mitt gym. Alla kan såklart inte komma så nära. Jag hade absolut kunnat betalat mindre på ett annat ställe men på något sätt känns det värt det för tid är ändå pengar. Dessutom trivs jag väldigt bra på mitt gym.

 

Vill du hjälpa barn eller vuxna med autism med tex, mediciner, läkarkostnader eller aktiviteter? Det kan du göra genom att köpa en fjäril för 20 kr på denna sida: http://frihetsfjarilen.storedo.com/

Vill du stödja oss på något annat sätt så kan du läsa mer om hur du gör det här:

http://frihetsfjarilen.se/st%C3%B6d%20frihetsfj%C3%A4rilen-2.html


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Amanda

Välkomna till Frihetsfjärilens blogg! Här skriver Amanda blandat om föreningens nyheter och sina egna erfarenheter av att leva med autism.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela